Lietuvos jaunimo požiūrio į lytinį švietimą kaita: vienmomentinis skerspjūvio tyrimas
Santrauka
Tyrimo tikslas. Įvertinti lytinio švietimo prieinamumo ir informacijos gavimo pasirinkimų pokyčius tarp 14–29 metų Lietuvos jaunimo 2017–2023 m. laikotarpiu. Metodai. Anoniminė internetinė apklausa buvo platinama el. paštu ir per „Facebook“ 20 universitetų, 23 kolegijų studentų ir 517 mokyklų moksleivių taryboms Lietuvoje. Rezultatai. 1 371 respondentas (49,2 proc.) nurodė, kad mokykloje buvo vedamos lytinio švietimo pamokos, o 1 308 (46,9 proc.) buvo kalbėjęsi su tėvais apie reprodukcinę sveikatą. Moterys žymiai dažniau nei vyrai teigė dalyvavusios pamokose ir kalbėjusios šia tema su šeimos nariais (p < 0,05). Labiausiai pageidaujami informacijos gavimo būdai buvo informaciniai filmai (57,8 proc. 2017 m., palyginti su 61,8 proc. 2023 m.; p = 0,017) ir socialiniai tinklai (35,3 proc. 2017 m., palyginti su 50,2 proc. 2023 m.; p < 0,001). Pasirinkimai skyrėsi priklausomai nuo išsilavinimo lygio ir lyties. Apibendrinant, pasitenkinimas mokyklos teikiamo lytinio švietimo kokybe išliko žemas ir per tiriamą laikotarpį nepagerėjo. Išvados. Didelei daliai Lietuvos jaunimo vis dar nėra suteikiamas visapusiškas lytinis švietimas nei mokykloje, nei namuose. Vis didesnę reikšmę įgyja skaitmeninės platformos kaip pirminiai seksualinės sveikatos informacijos šaltiniai.